Like, views και google reviews: πληρώνεις και παίρνεις!

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ένα κοινωνικό φαινόμενο που επηρεάζει τις ζωές μας σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό. Πρόκειται για την αξιολόγηση που δίνουμε ή δεχόμαστε ως άτομα, επιτηδευματίες, επιχειρήσεις, εγχειρήματα, κόμματα, γιουτιούμπερς, ινσταγκράμερς και λαμβάνει χώρα καθημερινά και κάθε στιγμή μέσω των κοινωνικών μέσων δικτύωσης.

Αξιολόγηση που μπορεί εν πολλοίς να είναι ψεύτικη.

Η δύναμη που έχουμε εκχωρήσει στα λάικς, στα βιους, στους φόλοερς κτλ. έχει φτάσει στον βαθμό να ανεβάζει και να κατεβάζει κυβερνήσεις. Η δύναμη επιρροής τους είναι τέτοια που διαμορφώνει την κοινή γνώμη άμεσα, εύκολα και γρήγορα για προϊόντα, υπηρεσίες, δημόσια πρόσωπα, ομάδες, κόμματα ακόμα και για γεγονότα (βλέπε αραβική άνοιξη, στρατιωτικές επιθέσεις, πολέμους).

Για παράδειγμα μπορείτε να δείτε εδώ πώς το φέισμπουκ χειραγωγεί την κοινή γνώμη μέσω ενός ανήθικου πειράματος.

Οπότε γίνεται ηλίου φαεινότερον ότι δημιουργούνται επιχειρήσεις που εμπορεύονται αξιολογήσεις. Πουλάνε δηλαδή λάικ, βιους, γκουγκλ ρίβιους κτλ. Ονομάζονται Click Farms. Παραθέτω μηνύματα ενοχλητικής ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (σπαμ) που δέχομαι επανειλημμένα και διαφημίζουν αυτά τα προϊόντα. Αυτό συμβαίνει διότι στο διαδίκτυο η ηλεκτρονική μου διεύθυνση συνοδεύει καταχωρήσεις/διαφημίσεις για συγκεκριμένη υπηρεσία που παρέχω εδώ και 14 έτη.

Ως πάροχος συγκεκριμένης υπηρεσίας έχω αποφασίσει να μην υποκύψω στον πειρασμό. Συλλογίζομαι και επεξεργάζομαι το θέμα αυτό καιρό τώρα και πάντα καταλήγω σε άρνηση. Είναι θέμα ευθύνης. Έχω ευθύνη ως πολίτης να μην καταστρατηγώ το δικαίωμα των συνανθρώπων μου ως προς την αλήθεια. Έχω ευθύνη να προφυλάσσω τους συμπολίτες μου από τη χειραγώγηση και την παραπληροφόρηση.

Αν η ανταπόκριση που έχω στα κοινωνικά μέσα δεν έχει το ύψος που θα ήθελα ώστε να πηγαίνουν καλύτερα και οι αποδοχές μου, το δέχομαι και ως πολίτης ίσος απέναντι σε πολίτες, αρνούμαι να μπλοφάρω και να εξαπατώ τους συνανθρώπους μου.

Δυστυχώς, δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο γενικότερα. Άρα, ως πολίτης που περιηγείται στο διαδίκτυο, και γνωρίζοντας τη βιομηχανία των ψεύτικων αξιολογήσεων, έχω ευθύνη απέναντι στον εαυτό μου και στους συνανθρώπους μου, να μην παρασύρομαι από το πλήθος αυτών θεωρώντας το και αληθινό.

Κατά αυτόν τρόπο θα αποφύγω να διαδώσω ψευδείς πληροφορίες αφ’ ενός και αφ’ ετέρου θα προφυλάξω τον εαυτό μου από πάσης φύσεως εμπορική εξαπάτηση.

Ευτυχώς υπάρχουν τρόποι για να επαληθεύσω αν το νούμερο των αξιολογήσεων είναι αληθινό. Αν για παράδειγμα ένα βίντεο στο γιουτιούμπ έχει 1.000.000 βιους, κοιτάζω τις κοινοποιήσεις που έχει, τα λάικς και τα ντισλάικς. Το συμπέρασμα που προκύπτει, αν είναι συγκριτικά απειροελάχιστα, είναι ότι έχουν αγοραστεί. Δεν κερδήθηκαν. Αν τα ρίβιους σε μια επιχείρηση είναι πολλά πεντάστερα, τα σχόλια από κάτω θα με οδηγήσουν στο σωστό συμπέρασμα. Αν τα βιούς σε μια σελίδα στο φέισμπουκ είναι χιλιάδες, κοιτάζω την ανταπόκριση στις δημοσιεύσεις κ.ο.κ.

Η γνησιότητα των αξιολογήσεων επηρεάζει με πολλούς και ποικίλους τρόπους τη ζωή μας.

Ας μην ενθουσιαζόμαστε από τα πολλά λάικς, ας μην παρασυρόμαστε από τα εκατομμύρια βιους για να κρίνουμε αν κάποιο περιεχόμενο έχει αξία.

Με κριτικό πνεύμα και μάτια ανοιχτά, ας κοιτάμε την ουσία κι ας είμαστε προσεκτικοί.

Ασιτάκα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *